Kirjoja

Kirjoja

torstaina, heinäkuuta 12, 2007

Perusopetus kärsii yhä säästöistä

KUVA: Ritva Jakku-Sihvonen, kuva lainattu osoitteesta www.helsinki.fi/ vokke/Kuvia_061106.htm.

AAMULLA aurinko muuten alkoi taas paistaa. Symbolisesti kesälomalaista lämmitti Opetushallituksen uuden II-tason johtajan: laatujohtaja, dosentti Ritva Jakku-Sihvosen vieraskynän kirjoitus. Suosittelen sen leikkaamista talteen. Vain harvoin tämän tason hallintoihminen uskaltautuu rohkeasti kritisoimaan poliittisia päättäjiä.

Kolumnin voisi tiivistää seuraavasti: Perusopetus kärsii siitä, että poliittiset päättäjät jatkavat 1990-luvun laman aikana aloitettua säästöjä huolimatta siitä, että tilanne on muuttunut. Säästövaihde on jäänyt päälle myös vakavaraisissa kunnissa. Valtion tuottavuusohjelma runtelee myös opettajankoulutusta.

Jakku-Sihvonen kertaa peruskoulun 1970- ja 1980-lukujen rakentamistyötä. Peruskoulua rakennettiin toimivilla säädöksillä, hyvillä hallintopalveluilla ja yliopistotasoisen opettajankoulutuksen uusilla linjauksilla. Opetuksen kehittäminen perustui tutkittuun tietoon. Kouluissa tehtävää kokeilua ja tutkimusta tuettiin. Opetushallinnon tehtäviin haluaville järjestettiin kasvatusalan asiantuntijakoulutusta. Opettajia tuettiin täydennyskoulutuksella. Maahan luotiin ohjaavien opettajien järjestelmä. Opinto-ohjauksen ja oppilashuollon tarpeisiin koulutettiin erikoishenkilöstöä. Lastentarhanopettajakoulutus siirrettiin yliopistoihin, jotta pienten lasten päivähoidon laatu saataisiin vastaamaan lasten yksilöllisiä kasvatuksellisia tarpeita.

1990-luvulla laman iskettyä purettiin opetusta tukevaa hallintoa tavalla, josta perusopetus ei ole monella paikkakunnalla vieläkään toipunut. Säädösten antamalla luvalla on lakkautettu koulutoimenjohtajan virkoja ja supistettu tukipalveluita. Päätösten valmistelu on heikentynyt. Tukiopetusta ei kaikkialla anneta. Opetuksessa käytetään vanhentunutta oppimateriaalia. Kouluja on homeessa. On valittu väärä linjaus, joka antaa kunnille mahdollisuuden kohdentaa säästöt nimenomaan yleissivistävään opetukseen.

Jakku-Sihvonen muistuttaa kolumninsa päätteeksi, että muissa maissa on samaan aikaan osoitettu merkittäviä lisävoimavaroja perusopetuksen kehittämiseen. Monelle taholle perusopetuksesta on tullut Suomessa pakkopalvelu, jonka kehittämista ohjaa minimoitu kustannustavoite ilman laatuvaatimuksia !!! Tästä asenteesta on päästävä irti. Riittävät hallinto- ja tukipalvelut on turvattava. Kouluihin tarvitaan asialliset työolot.

Upeaa. Tämä lastu kannattaa päättää kysymykseen: What is Your Number! Kuinka paljon veroja pitäisi maksaa, jotta Suomessa saisi asialliset julkiset palvelut?

Ei kommentteja: