Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, marraskuuta 14, 2011

Tuntijako- kevään tärkein koulutuspoliittinen päätös

Tämän aamun Hesarissa oli myös lasten ajatuksia tuntijaosta. Hyvä 5b!
HESARI on jo muutaman viikon ajan tuottanut uutisia uudella tavalla: se on teettänyt kyselyitä, ja raportoi niitä osio  kerrallaan. Eilen oli vuorossa rasismiteema, tänään perusopetuksen tuntijako.

OPETUSPÄÄLLIKKÖMME oli ohjannut toimittajan meille, ja mehän autoimme häntä. 5b-luokan oppilaat saivat kertoa, mitä aineita he toivoisivat lisää, ja mistä voisi leikata.

Pääosin lasten lukkari säilyisi ennallaan. Se on aihetta todeta. Oppilaat olisivat halunneeet lisätunnin englantiin, fysiikka- ja kemiaan sekä historiaan.  Vastaavasti he olisivat olleet valmiita luopumaan yhdestä matematiikan, äidinkielen tunnista sekä luokan painotustunnista. Niinikään he olisivat pudottaneet vapaaehtoisen ruotsin tuntimäärän yhteen.

MEILLÄ aikuisilla ja myös Hesarin haastattelemilla aikuisilla oli hieman erilaisia toiveita. Aikuiset haluaisivat lisää liikuntaa, draamaa ja uuden oppiaineen etiikan. Aikuisten oli tosi vaikeaa keksiä, mistä vähennetään.  Ainoa selkeä vastaus oli uskonto ja ruotsi.

OLEN mukana espoolaisten rexien ryhmässä, joka tapaa perjantaina opetusministerin. Käymme tuolloin (toivottavasti) keskustelua myös tuntijaosta. Ryhmämme viesti on: alakouluun lisää tunteja. Osa tunneista koulun ja kunnan tasolla jaettavaksi erilaisiin valinnaisiin teemoihin. Pitkällä aikavälillä meidän pitäisi myös saada kaikille yhteinen arvokasvatustunti. Äidinkielen osaamisen on varmistettava. Suomi2 ei tue tätä tavoitetta riittävästi.

Ei kommentteja: