Kirjoja

Kirjoja

lauantaina, toukokuuta 27, 2017

Ilmaisideoita aikuisoppimiseen

TÄMÄN blogin lisäksi olen luonut useita täsmäblogeja. Tammikuussa 2011 olin jossain kouluttamassa aikuisia- varmaankin uusia rexejä. Päätin silloin koota helposti löydettäviksi mainiosti aikuisilla toimineita menetelmäideoita. Annoin blogin nimeksi100 älykästä työtapaa. Tavoitteeni oli esitellä sellaisia ainakin sen verran.

TÄNÄ keväänä palasin taas rakentamaan blogia, ja siitä on ollut hyötyä mm. tutor-opettaja-koulutuksissa. Tänään päivitin sinne tuoreimman työtavan: yhteistoiminnallisesti toteutettavan opintoretken esim. ulkomaille.

JÄLKIMODERNIIN  toimintakulttuuriin kuuluu, että "minun kasa on myös sinun kasa". Ja päinvastoin.  Kokoan tuohon blogiin sellaisia työtapaideoita, jotka ovat kolahtaneet minuun hyvin suunnitelluissa koulutustilaisuuksissa ja/tai joista minulla on itselläni hyviä kokemuksia kouluttajana. Tavoite on kuvata työtapoja  niin, että niiden käyttö on mahdollisimman helppoa.

ÄLYKKÄITÄ? Tarkoitan älykkäällä työtavalla sellaisia menetelmiä, jotka innostavat vaativaan kuunteluun, dialogiin  ja toisilta oppimiseen. Usein ne ovat toiminnallisia.  Työtavat ovat sattumanvaraisessa järjestyksessä. Ensimmäisiksi olen poiminut sellaisia, joita olen ajatellut käytettäväksi juuri kalenterissa olevissa tilaisuuksissa, mm. opetussuunnitelman päivitystyössä ja johtamiskoulutuksessa. Naputtelen kuvauksia pikku hiljaa.

Kaikki palaute on tosi arvokasta-ja vinkit muista älykkäistä työtavoista otetaan ilolla vastaan.

BLOGIN löytää helpoimmin googlettamalla hakusanan 100älykästä tai tästä linkistä. 

Ei kommentteja: